آیا برنامه نویسی برای من شغل مناسبی است؟ انتخاب درست مسیر شغلی

آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟ نکات زیادی در انتخاب مسیر حرفه ای و کاری مهم هستند در نتیجه تصمیم گیری در این موضوع دشوار است اما در این پست سعی داریم با بیان راهکارهایی انتخاب مسیر درست را برای شما شفاف تر کنیم. اگر تا به حال در مسیر برنامه نویسی هیچ قدمی برنداشتید درک این موضوع سخت تر خواهد شد. نمی توانیم کاملا مطمئن شویم به کاری که تا بحال آن را انجام ندادیم علاقه داریم یا خیر اما بسیار طبیعی و مشخص است که همه برنامه نویسان حرفه ای از نحوه زندگی خاصی پیروی می کنند و با بررسی آن می توان به این سوال پاسخ داد که آیا من فرد مناسبی برای ورود به مسیر برنامه نویسی هستم یا خیر؟ اگر مسیر حرفه ای زندگی خود را به هر علتی اشتباه انتخاب کنید به زودی از کار خود از نظر روانی ناراضی خواهید شد و این موضوع روی کیفیت زندگی شما تاثیر مستقیم میگذارد و پس از مدتی مسیر برنامه نویسی را رها خواهید کرد چون از نظر ذهنی شما فرد مناسبی برای این مسیر نبودید و صرفا برای رسیدن به درآمد های بالا این مسیر انتخاب کرده اید که متاسفانه بدلیل عدم علاقه و پشت کار لازم هرگز به آن نخواهید رسید. خبر خوب این است که خوشبختانه با پیشرفت علم روانشناسی و همچنین بررسی تعداد بالای افراد موفق و شکست خورده در مسیر یادگیری برنامه نویسی امروز می توان با استفاده از راهکار هایی مشخص کرد که شما برای برنامه نویسی مناسب هستید یا خیر.

این مقاله را با توجه به آزمون های متعدد استعدادیابی برای برنامه نویسی برای جذب نیرو در شرکت های گوناگون می نویسم.

اما در این مقاله من چند موضوع را به صورت عمیق برای شما بررسی خواهم کرد.

ساختار مطلب: آیا برنامه نویس شدن برای شما مسیر شغلی مناسبی است؟ چرا لذت از کاری که آن را انجام میدهیم در رسیدن به موفقیت مهم است؟ آیا توانایی تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای را دارید؟ فرصت های شغلی در دنیای برنامه نویسی و درآمد فعلی برنامه نویسان در بازار به عنوان یک برنامه نویس چطور یه فرصت شغلی مناسب پیدا کنید؟ چطور در مصاحبه های فرصت های شغلی برنامه نویسی موفق شویم؟ اشتباهاتی که در مصاحبه کاری باید از آن خودداری کنید.

آیا برنامه نویسی شغلی مناسبی برای شماست؟

مهم ترین سوال برای اینکه بخواهید برنامه نویس بشوید یا نشوید این است که آیا اساسا با این مسیر حال میکنید یا نه. اگر از مسیر یادگیری همیشگی و برنامه نویسی و چالش های مربوط به آن لذت نمیبرید این مسیر احتمالا مسیر مناسبی برای شما نیست. بسیار از مردم این مسیر را شروع میکنند بدون اینکه از دشواری های ادامه راه خبر داشته باشند. تصویر ساده اندیشانه این است که با دیدن 4 یا 10 برنامه آموزشی و راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی با چند تکنولوژی شما یک برنامه نویسی حرفه ای شده اید و دیگر میتوانید چالش های این حوزه را کنار بگذارید. بیاد داشته باشید تکنولوژی همیشه در حال بروز شدن است بنابراین مسیر یادگیری برای شما یک مسیر همیشگی است. به زبان ساده به عنوان یک برنامه نویس تا آخر عمر محکوم به یادگیری و حل چالش های بسیار جذاب یا کابوس وار هستید. بستگی به این دارد که دیدگاه شما نسبت به این چالش ها چه باشد چگونه می خواهید با آن روبرو شوید. اما چطور میتوانیم متوجه شویم از برنامه نویس بودن لذت میبریم یا نه وقتی که تابحال آن را انجام ندادیم؟ در ادامه به راه حل هایی می پردازیم که به این موضوع اشاره میکند.

افرادی که مسیر شغلی خود را به شکل صحیح انتخاب میکنند از اهمیت مسیر شغلی که باب میل باشد آگاه هستند. زمانی که مسیر توسعه دهندگی در برنامه نویسی را انتخاب میکنید باید برای شما شفاف باشد که آیا این مسیر را دوست دارید یا خیر یا شاید هنوز اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در این خصوص را ندارید. علاقه حقیقی به این رشته برای شما باید نسبت به پول و اعتبار حاصل از آن اولویت داشته باشد. البته گفتن این موارد شاید بسیار راحت باشد اما اکثر مردم در شغلی که به آن علاقه مند هستند فعالیت نمیکنند.

چرا از شغلمان متنفر میشویم؟ وقت و زمان لازم برای تحقیق در خصوص مسیر شغلی مناسب خود اختصاص نمی دهیم از این شاخه به آن شاخه پریدن با توجه به فرصت هایی که پیش پای ما سبز می شوند و عدم پشتکار لازم

در اولین گام برای فهم این موضوع که برنامه نویسی برای شما مناسب است یا خیر باید فعالیت هایی که به آن علاقه مند هستید را لیست کنید. برای مثال من از حل مسائل تحلیلی و پیچیده و قراردادن مفاهیم در کنار هم برای رسیدن به یک نتیجه لذت می برم.من همچنین از تجزیه و تحلیل موقعیت‌های مالی لذت می‌برم، که در آن یک ورودی ممکن است بر خروجی داده شده تأثیر بگذارد همین طور تحلیل های مالی ، تجزیه و تحلیل وضعیت های مالی که می توان از طریق آن به یک خروجی معنادار رسید برای من بسیار جذاب است یا برای من اینکه ساعت برای حل پازل های گوناگون وقت بگذارم بسیار جذاب است. با توجه به همه تفاسیر من متوجه شدم که در جایگاه توسعه دهنده فرانت می توانم رشد کنم و مسیر شغلی و حرفه ای خود را خلق کنم. بنابراین شما هم باید ببینید چه چیزی برای شما لذت بخش است و این موضوع چه ارتباطی با دنیای برنامه نویسی و مسیر شغلی برنامه نویسی دارد. بنابراین در هنگام انتخاب مسیر شغلی مناسب در حوزه برنامه نویسی به دنبال لذت بردن و اصطلاح خودمانی حال کردن با مسیر باشید. بنابراین در گام بعدی باید ببینید در این فرآیند حرفه ای چطور می توانید لذت ها را در دنیای برنامه نویسی پیدا کنید. در نهایت از سایت "کد بای می" مدرسه برنامه نویسی می توانید با این مسیر ها آشنا شوید و فرآیند های هر بخش از برنامه نویسی را بررسی کنید، در خصوص برنامه نویسی مطالعه کنید تا به آگاهی برسید که کدام بخش از حوزه فناوری اطلاعات برای شما مناسب است.

مواردی که در هنگام انتخاب مسیر درست می تواند به شما کمک کند: توسعه دهنده فرانت اند کسی است که با بخش عمومی و در دسترس و قابل نمایش یک وب سایت، برنامه یا اپلیکیشن موبایل سر و کار دارد. مهم ترین بخش کار یک توسعه دهنده فرانت ساخت المان های بصری و قابل تعامل برای کاربر است. اگر نظر بصری و حافظه بصری توانمندی بالایی دارید احتمالا میتوانید در این مسیر شغلی به موفقیت های خوبی برسید. این موضوع به این معنی است که شما درک بالایی از المان های بصری دارید و خلق و کار کردن با آن لذت می برید. از اینکه بتوانید با کدنویسی یک انیمیشن یا یک المان بصری درست کنید که با دستورات مختلف، حالات مختلف را در شرایط مختلف به نمایش بگذارد. برای مثال جایگاه قرار گرفتن یک دکمه در یک سایت را نظر بگیرید. جایگاه قرار گرفتن یک اسلایدر در یک سایت را در نظر بگیرید. اینکه آن دکمه کجای سایت قرار داده شود و به چه شکلی قرار داده شود از جمله توانمندی های یک توسعه دهنده فرانت اند است. این که اسلاید چگونه و با چه افکت های بصری تصاویر را به نمایش درآورد از توانمندی های یک توسعه دهنده توسعه دهنده فرانت است.

توسعه دهنده بک اند به زبان ساده کسی است که منطق و لاجیک برنامه را می نویسد. آنچه در فرانت اند نمایش داده میشود معمولا دارای یک سری منطق و اصول است. برای مثال: چه کالاهایی در صفحه اول نمایش داده شوند؟ درصد تخفیف کاربران وفادار چگونه محاسبه میشود؟ نحوه ورود و ثبت نام چگونه است؟ چگونه به کاربران زن نتایج متفاوتی را نسبت به مردان نمایش دهیم؟ اینها همه مواردی است که یک توسعه دهنده بک اند باید بتواند منطق و لاجیک آنرا برنامه نویسی کند. اگر به طراحی فرآیندهای پیچیده علاقه مند هستید، این حوزه می تواند برای شما بسیار جذاب باشد. یک وب سایت حوزه املاک را در نظر بگیرید که برای هر بازه متراژ، قیمت، منطقه، تعداد اتاق خواب و … نتایج متفاوت را نمایش میدهد. بنابراین یکی از مهم ترین بخش های توسعه دهنده بک اند بودن تسلط لازم بر مباحث مربوط به پایگاه داده است. این که چطور اطلاعات در داخل پایگاه داده قرار گرفته و با هم ارتباط برقرار کنند جزو مهارت های توسعه دهنده بک اند است. البته بدون شک برنامه نویسی به همین شاخه ها خلاصه نمیشود، امنیت ، هوش مصنوعی ، واقعیت مجازی و بسیاری از شاخه های دیگه وجود داره که می تونه برای شما جذاب باشه اما جمع بندی این موضوع رو در نظر بگیرید که شما به چیز هایی علاقه مند هستید و این موارد چه ارتباطی با برنامه نویسی دارند؟ قدرت تمرکز، قدرت حل مسئله، عجول نبودن، پشتکار و پیگیری، قدرت مواجه با ابهام و صبر شاید از نظر من مهم ترین شاخصه های فردی هستند که یک فرد باید داشته باشد. باید دیوونش باشید…

امیررضا مجرد

برچسب‌ها

مسیر شغلی

به اشتراک‌گذاری