برنامه نویسی از کجا شروع شد؟

برنامه نویسی رایانه اساس عصر دیجیتالی است که امروز در آن زندگی می کنیم. هر بار که دوست دارید یک پست در شبکه های اجتماعی ارسال کنید ، یک ایمیل ارسال کنید یا یک زنگ ساعت روی تلفن خود تنظیم کنید، یک زبان برنامه نویسی در پشت صحنه کار می کند.

اما همه چیز از کجا شروع شد؟ و چه چیزی باعث رشد آن در صنعت پیشرو امروزی شده است؟ بیش از همه ، چرا دانستن تاریخچه زبان های برنامه نویسی برای استخدام توسعه دهندگان مهم است؟

با ما همراه باشید ، زیرا گشت و گذار در تاریخ زبان های برنامه نویسی را آغاز می کنیم. این گذشته نگر نشان می دهد که چه میزان برنامه نویسی رایانه در طول سالها توسعه یافته است. این کار شما را از زبانهای اولیه و کد ماشین پیچیده به زبانی پیچیده و قابل خواندن برای انسان که امروزه فناوری های مورد علاقه ما را پشتیبانی می کند ، برمی گرداند.

اولین زبان برنامه نویسی

آیا می دانید اولین زبان برنامه نویسی در سال 1843 اختراع شد؟ آدا لاولایس اولین الگوریتم ماشین را برای یک ماشین محاسبات اولیه ارائه داد که آن را روی یک کاغذ نوشت زیرا در آن زمان هیچ رایانه ای وجود نداشت! زبانهای برنامه نویسی از آن زمان به بعد مسیری طولانی را طی کرده اند اما برای درک تاریخ زبانهای برنامه نویسی ، ابتدا باید اصل آنها را شناخت.

تاریخچه زبانهای برنامه نویسی: یک جدول زمانی

در لیست زیر جدول زمانی تاریخچه زبان های برنامه نویسی آورده شده است. اولین زبان های برنامه نویسی شناخته شده کدهای پیچیده ماشین بودند که به صورت دستی وارد ماشین های محاسبات اولیه می شدند.

در سال 1843: الگوریتم ماشین Ada Lovelace

آدا لاولایس اولین الگوریتم ماشین را برای Charles Dickference Machine Charles Babbage اختراع می کند که پایه و اساس همه زبان های برنامه نویسی را بنا می گذارد.

در سال های 45-1944: Plankalkül

جایی بین سالهای 45-1944 ، Konrad Zuse اولین زبان برنامه نویسی "واقعی" را به نام Plankalkül ایجاد کرد. زبان زئوس (در بین چیزهای دیگر) امکان ایجاد رویه هایی را فراهم می کرد که تعداد زیادی کد را ذخیره می کرد که بارها و بارها برای انجام کارهای معمول فراخوانی می شدند.

در سال 1949: Assembly Language

زبان اسمبلی درذخیره ماشین حساب خودکار الکترونیکی (EDSAC) استفاده شد. زبان اسمبلی نوعی زبان برنامه نویسی سطح پایین بود که کد ماشین را ساده می کرد. به عبارت دیگر ، دستورالعمل های خاص لازم برای کار با کامپیوتر است.

در سال 1949: Shortcode

کد کوتاه اولین زبان سطح بالا (HLL) بود که توسط جان مک کالی در سال 1949 پیشنهاد شد. با این وجود ویلیام اشمیت بود که آن را برای کامپیوتر BINAC در همان سال و برای UNIVAC در سال 1950 پیاده سازی کرد.

در سال 1952: Autocode

اتوکد یک اصطلاح عمومی است که برای خانواده ای از زبان های برنامه نویسی استفاده می شود. اولین بار توسط آلیک گلنی برای رایانه مارك 1 در دانشگاه منچستر ساخته شد ، Autocode اولین زبان تدوین شده ای بود كه به آن نام كامپایلر گفته شود. از اتوکد علاوه بر Mark 1 در ماشین های محاسباتی اولیه Ferranti Pegasus و Sirius نیز استفاده شد.

در سال 1957: FORTRAN

زبان FORmula TRANslation یا FORTRAN توسط John Backus ایجاد شده است و به عنوان قدیمی ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده امروز شناخته می شود. زبان برنامه نویسی برای محاسبات علمی ، ریاضیاتی و آماری سطح بالا ایجاد شده است. FORTRAN هنوز هم در پیشرفته ترین ابر رایانه های جهان در حال استفاده است.

در سال 1958: ALGOL (زبان الگوریتمی)

زبان الگوریتمی یا ALGOL توسط کمیته مشترکی از دانشمندان کامپیوتر آمریکایی و اروپایی ایجاد شده است. ALGOL به عنوان نقطه آغازین برای توسعه برخی از مهمترین زبانهای برنامه نویسی از جمله ++Pascal ، C ، C و Java به کار رفته است.

در سال 1958: LISP (پردازشگر لیست)

پردازنده لیست یا LISP توسط جان مک کارتی در آموزشگاه فناوری ماساچوست (MIT) اختراع شد. هدف اصلی آن ساخت هوش مصنوعی بود ، LISP یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی است که امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به جای Ruby یا Python مورد استفاده قرار گیرد. شرکت هایی مانند Acceleration ، Boeing و Genworks هنوز از LISP استفاده می کنند.

در سال 1959: COBOL (زبان مشترک تجارت گرا)

زبان Business Business Oriented Language (COBOL) ، برای برنامه نویسی بسیاری از پردازنده های کارت اعتباری ، خودپردازها ، تماس های تلفنی و تلفن همراه ، سیگنال های بیمارستانی و سیستم های سیگنال های راهنمایی و رانندگی است. توسعه این زبان توسط دکتر گریس موری هاپر انجام شد و به گونه ای طراحی شد که در همه مارک ها و انواع رایانه ها قابل اجرا باشد. COBOL هنوز هم عمدتا برای سیستم های بانکی استفاده می شود.

در سال 1964: BASIC (کد دستورالعمل نمادین همه کاره مبتدی)

کد آموزش نمادین همه کاره مبتدیان یا BASIC توسط گروهی از دانشجویان کالج Dartmouth ساخته شده است. این زبان برای دانش آموزانی نوشته شده است که درک درستی از ریاضیات یا کامپیوتر ندارند. این زبان توسط بنیانگذاران مایکروسافت بیل گیتس و پاول آلن بیشتر توسعه یافت و به اولین محصول قابل فروش این شرکت تبدیل شد.

در سال 1970: PASCAL

نیکلاوس ویرث زبان برنامه نویسی را توسعه داد، که به افتخار وی به ریاضیدان فرانسوی بلیز پاسکال نامگذاری شد. این ابزار به عنوان ابزاری برای یادگیری برنامه نویسی رایانه توسعه یافت که به معنای آسان بودن آن بود. به دلیل سهولت استفاده و قدرت آن ، در روزهای ابتدایی مورد علاقه شرکت اپل قرار گرفت.

در سال 1972: Smalltalk

زبان Smalltalk که در مرکز تحقیقات Xerox Palo Alto توسط آلََن کَی ، آدِل گُلدبِرگ و دَن اینگالس ساخته شد. این برنامه جنبه های مختلفی از زبان برنامه نویسی را معرفی می کند که امروزه زبان های قابل مشاهده مانند پایتون ، جاوا و روبی هستند. شرکت هایی مانند Leafly ، Logitech و CrowdStrike اظهار داشتند که آنها از Smalltalk در دسته فناوری خود استفاده می کنند.

در سال 1972: C

توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه های تلفن بل برای استفاده با سیستم عامل یونیکس ساخته شده است. به آن C می گفتند زیرا این زبان مبتنی بر زبان قبلی به نام "B" بود. بسیاری از زبانهای برجسته فعلی مشتقات C هستند از جمله C # ، Java ، JavaScript ، Perl ، PHP و Python. همچنین توسط کمپانی های بزرگی مانند گوگل ، فیس بوک و اپل مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال 1972: SQL (SEQUEL در آن زمان)

زبان SQL اولین بار توسط محققان IBM ریموند بویس و دونالد چمبرلین ساخته شد. SEQUEL (همانطور که در آن زمان به آن اشاره شده بود) ، برای مشاهده و تغییر اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده استفاده می شود. امروزه این زبان مخفف اختصاری SQL است که مخفف Structured Query Language است. شرکتهای زیادی هستند که از SQL استفاده می کنند و برخی از آنها شامل Microsoft و Accenture هستند.

در سال 1983: ++C

بارنه اشتروستروپ در آزمایشگاه های بل زبان C را تغییر داد ، ++C پسوند C با پیشرفت هایی مانند کلاس ها ، توابع مجازی و الگوها است. این زبان از سال 1986 در 10 زبان برنامه نویسی برتر فهرست شده است. ++C در MS Office ، Adobe Photoshop ، موتورهای بازی و سایر نرم افزارهای با کارایی بالا استفاده می شود.

در سال 1983: Objective-C

زبان Objective-C توسط برد کاکس و تام لاو توسعه یافته است ، زبان اصلی برنامه نویسی است که برای نوشتن نرم افزار برای macOS و iOS ، سیستم عامل های اپل استفاده می شود.

در سال 1987: Perl

پرل توسط لری وال ایجاد شده است و یک زبان برنامه نویسی برای اهداف عمومی و سطح بالا است. در ابتدا به عنوان یک زبان اسکریپت نویسی برای ویرایش متن طراحی شده است اما امروزه به طور گسترده ای برای بسیاری از اهداف مانند برنامه های پایگاه داده ، مدیریت سیستم ، برنامه نویسی شبکه و برنامه نویسی گرافیکی استفاده می شود.

omidpirdehi
omidpirdehiامید پیردهی

برچسب‌ها

به اشتراک‌گذاری