آموزش Javascript

  • قیمترایگان

  • مدرسامیررضا مجرد
  • زمان۴ ساعت و ۳۰ دقیقه

به اشتراک‌گذاری

آموزش جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت کاربردی ترین زبان برنامه نویسی تحت وب است. در حوزه برنامه نویسی تحت وب با قدرت می توان این زبان برنامه نویسی را مهم ترین زبان برنامه نویسی با توجه به آمار و اطلاعات قرار داد. نام ابتدایی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، لایو اسکریپت بود که این زبان توسط کمپانی نت اسکیپ به دنیای برنامه نویسی معرفی شد و در گذار زمان نام آن به جاوا اسکریپت تغییر کرد. آموزش جاوا اسکریپت برای تمام کسانی قصد ورود به دنیای برنامه نویسی تحت وب را دارند ضروری است اما امروز دنیای برنامه نویسی بسیار فراتر از بحث برنامه نویسی تحت وب رفته و بسیار کاربردی است. علاقه مندان به حوزه یادگیری برنامه نویسی فرانت پس یادگیری آموزش html در مرحله اول و یادگیری آموزش css در مرحله دوم وارد مرحله سوم و یادگیری جاوا اسکریپت می شوند.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که یادگیری آن دشوار نیست اما نباید انتظار داشته باشید که یادگیری جاوا اسکریپت فاقد چالش باشد. یادگیری صحیح و عمیق جاوا اسکریپت نیازمند تمرکز و دقت بسیار بالاست. یادگیری جاوا اسکریپت برای کسانی در نظر دارند وارد دنیای برنامه نویسی شوند زبان مناسب و بسیار کاربردی است و همچنین کاربردی بودن موجب طرفداری بسیار زیاد و بازار کار جذاب آن است. اوج محبوبیت جایی رخ داد که جاوا اسکریپت توانست به یاری نود جی اس توسعه در سمت سرور را محقق سازد. توانمندی های جاوا اسکریپت در حوزه فرانت اند و بک اند موجب این شد شرکت های بسیار از آن در پروژه های گوناگون استفاده کنند.

  • در این قسمت، توضیحات مختصری در مورد javascript گفته میشه و با usecase های این زبان و تاریخچه اون آشنا میشیم.

  • تو این قسمت vsCode رو به عنوان محیط برنامه نویسی مون نصب میکنیم و در ادامه nodejs رو بعنوان runtime جاوا اسکریپت نصب میکنیم که بتونیم js رو در خارج از مرورگر اجرا کنیم

  • یکی از مهم ترین عناصر خوانایی یک کد، کامنت هایی هست که برنامه نویس در حین کد زدن، از خودش به جا میزاره، اگه روزی نیاز به ویرایش کد های قبلی بشه، تازه متوجه اهمیت کامنت در لابلای کد هامون میشیم

  • تو این قسمت با انواع داده در جاوااسکریپت آشنا میشیم و بعد از اون با نحوه ی نام گذاری متغیر ها و باید ها و نباید های اون تو js رو یاد میگیریم.

  • تو این قسمت با نحوه ی مقدار دهی کردن به متغیر ها آشنا میشیم و متوجه میشیم که js زبانی case-sensitive هست و به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساسه.

  • تو این قسمت با 4 عملگر اصلی در js آشنا میشیم و به ترتیب جمع و تفریق و ضرب و تقسیم هست.

  • همیشه یه راهی برای کوتاه تر نوشتن کد هست، در همین راستا تو این قسمت با shorthand ها و راه حل های مختصر نویسی توی js با هم آشنا میشیم

  • و اما یادگیری shorthand های مختص به جمع و تفریق

  • همونطور که تو قسمت های قبل گفتیم، یکی از انواع داده در js رشته یا string هست، تو این جلسه بیشتر در مورد رشته قراره که یاد بگیریم

  • یکی از مهم ترین کارکتر ها توی مقدار دهی رشته در js، کاراکتر "\" یا همون بک اسلش هست، تو این قسمت میخوایم در مورد کاربرد بک اسلش توی مقدار دهی رشته ها یاد بگیریم

  • شاید براتون جالب باشه که بدونین رشته ها هم میتونن با همدیگه جمع بشن، تو این قسمت میخوایم این موضوع رو با هم یادبگیریم

  • مختصر نویسی عملگر جمع برای رشته ها که کاملا مشابه با مختصر نویسی عملگر جمع برای اعداد هستش

  • یکی از متد های پرکاربرد در مورد رشته ها متد length هست که طول یک رشته رو به ما نشون میده.

  • تو این قسمت میخوایم به ایندکس های مختلف یک رشته با استفاده از "[]" دسترسی پیدا کنیم

  • مفهوم mutable و immutable در js یکی از مهم ترین مفاهیم هست که تو این قسمت بصورت مختصر درموردشون توضیح داده میشه و immutable بودن رشته رو با ذکر مثال میبینیم

  • تو این قسمت میخوایم در مورد array و یا آرایه صحبت کنیم و ببینیم این نوع داده رو چجوری باید نمایش بدیم و متوجه میشیم که آرایه از جنس Object هستش.

  • دسترسی به ایندکس های مختلف یک آرایه و آشنایی با متد length در آرایه که مشابه با همین متد در string عمل میکنه

  • تو این قسمت میخوایم بعد از مقدار دهی اولیه به یک آرایه، ایندکس های مختلف اون رو عوض کنیم، و متوجه میشیم که آرایه برخلاف string mutale هست و میتونیم المان های مختلف اون رو تغییر بدیم

  • تو این قسمت میخوایم با آرایه های تو در تو آشنا شیم و با هم دیگه یادبگیریم که چطوری میتونیم به المان های آرایه های داخلی دسترسی پیدا کنیم

  • میخوایم با متد های مختلفی آشنا بشیم که با اونا بتونیم آرایه رو دستخوش تغییر کنیم به کمک متد push، میتونیم به آخر آرایه مون المان اضافه کنیم

  • میخوایم با متد های مختلفی آشنا بشیم که با اونا بتونیم آرایه رو دستخوش تغییر کنیم متد pop برخلاف متد push آخرین المان آرایه رو حذف می‌کنه و مقدار اون رو برمیگردونه

  • میخوایم با متد های مختلفی آشنا بشیم که با اونا بتونیم آرایه رو دستخوش تغییر کنیم متد shift برای ما،اولین المان ارایه رو حذف میکنه و مقدار اون رو به تا برمیگردونه.

  • میخوایم با متد های مختلفی آشنا بشیم که با اونا بتونیم آرایه رو دستخوش تغییر کنیم متد unshift دقیقا برخلاف shift عمل میکنه و به اول ارایه المان اضافه می‌کنه

  • برای خیلی از دوستان سوال مطرح شده که این مفاهیم که تا اینجا یاد گرفتیم به چه دردمون میخوره🤔 برای این دست از عزیزان یه سری توضیحات داده شده تو این قسمت...

  • وقتی میخوایم یه تیکه از کدمون چندین و چند بار نوشته بشه، اون رو بصورت فانکشن و تابع مینویسیم که هر بار نیاز به اجرای اون بود، فرا میخونیمش

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که argument یا آرگومان چیه؟ آرگومان در واقع داده های ما به function هست که function از اونا تو کار هایی که انجام میده استفاده میکنه

  • توابع میتونن مقادیر مختلف رو برگردونن که ما به کمک این موضوع میتونیم به متغیر ها بوسیله ی توابع مقدار دهی کنیم و تو این قسمت این موضوع رو با هم یاد میگیریم

  • تو این قسمت میخوایم با کلمه کلیدی let آشنا شیم و میبینیم که مثل کلمه کلیدی var به ما در تعریف متغیر ها کمک میکنه و میبینیم که چه تفاوت هایی رو با var داره چه مزیت هایی نسبت به اون داره

  • تو این قسمت میخوایم بیشتر با کلمه کلیدی const آشنا شیم و ببینیم چه تمایزی با let و var داره

  • اسکوپ توی جاوا اسکریپت محدوده ای هست که توی اون به متغیر دسترسی داریم، که دو نوع local و global داره، تو این قسمت ما با تفاوت این دو نوع آشنا میشیم.

  • تو این قسمت با یک data type دیگه توی جاوااسکریپت آشنا میشیم به اسم Boolean و یاد میگیریم که چطوری میتونیم مقدار های مختلف رو به Boolean تبدیل کنیم

  • تو این قسمت با شرط توی جاوااسکریپت آشنا میشیم و میبینیم که به مانند خیلی از زبان های برنامه نویسی از کلمه کلیدی if استفاده میکنیم و یاد میگیریم که چطوری با استفاده از Boolean ها میتونیم شرط های مختلف رو بررسی کنیم

  • تو این قسمت با عملگر == آشنا میشیم و یاد میگیریم که چطوری از اون داخل if استفاده کنیم و برابر بودن دو متغیر رو بررسی کنیم

  • تو این قسمت با عملگر === آشنا میشیم و یادمیگیریم که علاوه بر مقدار، جنس داده رو هم بررسی میکنه و تفاوت این عملگر با == رو یاد میگیریم

  • تو این قسمت با عملگر های =! و ==!آشنا میشیم که دقیقا برعکس عملگر های == و === هستن و نابرابر بودن دو متغیر رو بررسی می‌کنه

  • تو این قسمت میخوایم با دو تا عملگر دیگه آشنا بشیم، این عملگر ها کوچکتر یا بزرگتر بودن رو برای ما بررسی میکنه و برای ما یک مقدار Boolean برمیگردونه

  • تو این قسمت با دو تا عملگر دیگه آشنا میشیم که علاوه بر بررسی کوچکتر و یا بزرگتر،همزمان برابر بودن رو بررسی میکنه که اونا رو بصورت => یا =< مینویسیم

  • تو این قسمت میخوایم با شرط های تو در تو آشنا میشیم و میبینیم که با عملگر *و* میتونیم از شرط های تو در تو جلوگیری کنم و با یک if اونا رو انجام بدیم

  • تو این قسمت میخوایم با یه عملگر دیگه آشنا شیم که میتونه تو برطرف کردن شرط های تو در تو بهمون کنه و اون عملگر *یا* هستش

  • تو این قسمت یاد میگیریم که اگه شرطی برقرار نشد، چطوری برقرار نبودنش رو کنترل کنیم که برای این کار بعد از نوشتن if،از else استفاده میکنیم

  • تو این قسمت یاد میگیریم که چطوری بتونیم چند تا شرط رو بررسی کنیم و با کلمه کلیدی else if آشنا میشیم

  • تو این قسمت یاد میگیریم که وقتی تعداد شرط هامون زیاد میشه، شرط هامون رو با switch case کنترل کنیم که به نسبت if ,else if های زیاد نریم، تازه خوانایی بیشتری هم داره

  • تو این قسمت با حالت default توی switch آشنا میشیم که شبیه به else توی if عمل میکنه

  • تو این قسمت یاد میگیریم در مواقعی که میخوایم با چندین case ، به یک گونه عمل کنیم، چطوری میتونیم کوتاه نویسی کنیم و در یه جا عملیات متناسب با اون شرط ها رو بنویسیم

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که به کمک توابع، به متغیر ها مقدار Boolean پاس بدیم و این کار رو بصورت شرط تک خطی مینویسیم که حجم کد رو خیلی کم میکنه

  • تو این قسمت میخوایم با یک‌ data type جدید در جاوا اسکریپت آشنا بشیم که اون object هست و یاد میگیریم که property در js چی هست

  • تو این قسمت با روش های مختلف دادن یک property به object آشنا میشیم که با توجه به مسئله ای که باهاش در ارتباطیم،میتونیم از هر کدوم از این روش ها استفاده میکنیم

  • تو قسمت های قبلی در مورد object یاد گرفتیم و تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که چطوری میتونیم به property های یک object دسترسی پیدا کنیم.

  • بعد از یاد گرفتن تعریف کردن یک ‌ object و دسترسی گرفتن به property های مختلف یک object، حالا نوبت این هست که یاد بگیریم چطوری میتونیم این property ها رو آپدیت کنیم و تغییرش بدیم.

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که چطوری میتونیم یک property رو به object مون اضافه کنیم که دقیقا مشابه آپدیت کردن هست

  • تو این قسمت یاد میگیریم که چگونه میتونیم یکی از property ها رو پاک کنیم، برای این کار از کلمه کلیدی delete باید استفاده کنیم.

  • چطوری میتونیم بررسی کنیم که یک property خاص رو داره و یا نه و با متد hasOwnProperty آشنا میشیم

  • تو این قسمت با Object های تو در تو یا nested Objects آشنا میشیم و مقداری باهاشون سر و کله میزنیم و میبینیم چطوری میتونیم به object های داخلی دسترسی بگیریم

  • تو این قسمت با حلقه در javascript آشنا میشیم و حلقه ی while رو یاد میگیریم و میبینیم که چطوری میتونیم ازش استفاده کنیم

  • تو این قسمت با یک حلقه ی دیگه در javascript آشنا میشیم که این حلقه for هست که کمی با while متفاوت هستش

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که چطوری میتونیم در طول یک آرایه پیمایش کنیم و برای این کار از حلقه ی for استفاده میکنیم

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که چطوری میتونیم حلقه های تو در تو داشته باشیم و یک حلقه for رو درون یک for دیگه استفاده کنیم

  • تو این قسمت میخوایم با یک حلقه ی دیگه آشنا بشیم که مشابه while هست اما با یک تفاوت که اونو متمایز میکنه و اون هم حلقه ی do while هستش

  • تو این قسمت میخوایم با یک built in Object توی javascript آشنا بشیم که اون Math هستش و متد های مختلفی رو در اختیار ما قرار میده

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که با استفاده از Math چطوری میتونیم بین دو عدد که یکی از اون ها عدد ۰ هستش، یک عدد random رو ایجاد کنیم

  • تو این قسمت میخوایم یاد بگیریم که با استفاده از Math چطوری میتونیم بین دو صحیح یک عدد random رو ایجاد کنیم

  • تو این قسمت میخوایم با متد parseInt توی javasctript‌ آشنا میشیم و میبینیم که چطوری به کمک اون میتونیم یک رشته رو به عدد تبدیل کنیم

  • تو این قسمت با یک روش برای کوتاه تر نوشتن شرط هامون آشنا میشیم که به اون ternary operator میگن.

  • تو این قسمت یاد میگیریم که بیشتر از یک شرط رو چطوری کوتاه بنویسیم و با multiple ternary operator آشنا میشیم

  • تو این قسمت میخوایم با یک متد دیگه برای اعمال تغییرات بر روی آرایه آشنا بشیم و این متد splice هست و به کمک میکنه که تیکه از آرایه رو از اون جدا کنیم و در صورتی که لازم داشتیم المان های دیگه ای رو در همون جا اضافه کنیم

  • تو این قسمت با یک متد دیگه میخوایم آشنا بشیم برای ایجاد تغییرات روی آرایه و اسم این متد slice هست، تقریبا مشابه با splice با این تفاوت که آرایه جدیدی رو برمیگردونه و به آرایه‌ای که روش اجرا شده تغییری رو ایجاد نمیکنه

  • تو این قسمت میخوایم به کمک spread operator که همون ... هست، یک آرایه ای رو ازش کپی بگیریم

  • تو این قسمت میخوایم با یک متد دیگه برای آرایه آشنا بشیم که اسمش indexOf هست که index المان مد نظرمون که دنبالش میگردیم رو بهمون برمیگردونه

  • تو این قسمت میخوایم با کمک for بر روی تمامی المان های یک آرایه پیمایش کنیم و در صورت نیاز کاری رو انجام بدیم

  • تو این قسمت میخوایم به جای آرایه، بر روی تمامی المان های object پیمایش کنیم و حرکت کنیم، برای این کار از حلقه for in استفاده میکنیم که به راحتی امکان این کار رو بهمون میده

  • تو این قسمت میخوایم با متد Object.keys آشنا بشیم که به ما آرایه ای رو برمیگردونه از key یا property های یک Objectی که در اختیار داریم

  • تو این قسمت با متدی دیگه آشنا میشیم که بر خلاف Object.keys برای ما value هایی که در اون Object وجود داره رو بصورت آرایه برمیگردونه و این متد Object.values هستش.

  • در این بخش از آموزش به چالش مدیریت مالی یک کاربر به عنوان مثال می پردازیم. روند انجام چالش ها با درک صحیح از مساله به هنگام دیدن ویدیو شروع می شود. پس از آن شما باید ویدیو را متوقف کرده و با توجه به آنچه تاکنون یادگرفته اید سعی در برطرف کردن چالش نمایید. در ادامه ویدیو چالش برای شما توضیح و حل خواهد شد.

  • در این تمرین باهم بررسی میکنیم که چطور کیفیت پسورد کاربر را با توجه به نوع داده آن ارزیابی کنیم.

  • در این قسمت از آموزش در خصوص functional programming با شما صحبت خواهیم کرد

  • در این قسمت از آموزش در مورد callback function در جاوا اسکریپت صحبت میکنیم.

  • در آموزش در خصوص رویکرد های متفاوت در برنامه نویسی آشنا میشویم. اینکه چه زمانی از کدام آنها باید استفاده نماییم. Declarative programming Imperative programming برنامه چه کاری انجام می دهد، بدون اینکه جریان کنترل آن را مشخص باشد. برنامه چگونه باید با مشخص کردن صریح هر دستورالعمل یا عبارت قدم به قدم کار را انجام دهد.

  • در این قسمت از آموزش در خصوص انواع توابع به شما آموزش داده میشود.

  • در این قسمت بطور عمیق تر و تحلیلی تر به مباحث functional programming می پردازیم.

  • در این قسمت از آموزش جاوا اسکریپت به بررسی متد map در جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت. این متد دارا اهمیت بسیار برای توسعه دهندگات فرانت اند می باشد. با توجه به کاربر فراوان آن در کتابخانه ری اکت توجه به آن برای یادگیری بهتر جاوا اسکریپت بسیار مهم است.